Kategorier
Vedlikehold felger
Felger er noe av det mest utsatte du har på bilen din og krever et jevnlig vedlikehold for å holde seg pene. Dette gjelder spesielt veteranbiler som lagres over vinteren men også vanlige bruksbiler som skifter fra hjul mellom sesongene - altså de fleste bileiere. Mange vasker bilen sin for å så sette den på en låve eller i en garasje, gjerne med trekk over. Det er her problemet oppstår: De flotte krommede felgene du kjøpte våren før, viser nå tegn til rust neste vår når du skal ta i bruk den gamle klassikeren.
Vi anbefaler ikke maskinert, polert eller kromfelger til vinterbruk.
Kromfelger:
Dagens krommede felger blir produsert på "moderne og miljøvennlige" metoder og krommen er ikke slik den var for 30-40+ år siden. Sand og grus i veien virvles opp og rundt i felgen og lager ørsmå mikroskopiske sår i krommen. Når bilen først blir parkert om vinteren, og det veksler mellom varmt / kaldt / kondens (luftfuktigheten i luften den bilen står), begynner det så smått å ruste. Problemet er naturlig nok størst med stålfelger, men også aluminiumsfelger kan få skader i form av krom som slipper o.l.
Polerte / maskinerte felger:
Polerte felger uten klarlakk kan ofte være ganske blasse i fargen. Disse vil også være utsatt for riper o.l. Løsningen er ofte enkelt, man rett og slett polerer det vekk. De kan også gjerne høyglanspoleres for ekstra bling! Polerte felger MED klarlakk krever også et høyt vedlikehold og gjerne litt felgpolish. Blir det skader på klarlakken, kan vann trenge inn og skape irring. Maskinerte felger med klarlakk har samme krav til vedlikehold som polerte med klarlakk. Ubehandlet (ikke-klarlakk) polert og maskinert felg bør jevnlig behandles med en eller annen form for egnet felgpolish.
Lakkerte stålfelger:
Lakkerte stålfelger som Cragar Soft 8 og Jack Wheeler Rocky AT er populære som vinterfelg på større 4x4 biler. Her må du virkelig være nøye med vedlikehold hvis du vil ha de pene. Dette er felger i presset stål som igjen er sveiset på en felgring. Det er mange steder hvor sand, støv og smuss kan legge seg, og selv om man er nøye med å vaske bilen / felgene hver uke, vil det også her fort bli små mikroskopiske skader i lakken som igjen fører til rust. Det faktum at det blir brukt store mengder salt på norske vinterveier gjør ikke oppgaven med å vedlikeholde felgene spesielt enkelt, men også om sommeren vil en lakkert stålfelg forholdsvis raskt ruste uten en jevnlig omgang med vann og såpe.
Noen stålfelger tåler mer enn andre, f.eks Cragar Soft 8 og D-Window har en tykk lag med pulverlakk, mens rimeligere stålfelger har mer "vanlig" lakk og da med et tynnere lag.
Hvordan minimere problemet:
Først og fremst et god vedlikehold i perioden når bilen brukes. Polering med et egnet middel er viktig og bør gjerne gjøres en gang i måneden eller oftere avhengig av hvor mye bilen brukes. Samme gjelder felger med polert kant. En vanlig aluminiumsfelg er ikke så kritisk, men bør også få en shine nå og da.
Når bilen parkeres for vinteren, bør felgene smøres inn med en form for beskyttelsesolje, vaselinolje eller tykt lag med Autosol o.l. Når våren kommer og bilen skal på veien igjen, vaskes felgene grundig og gis første omgang med skikkelig polering.
Du finner et utvalg dekk- og felgpleie produkter fra Surf City her: https://vintagewheels.no/butikk/surf-city-garage-bilpleie/dekk-og-felg